Träning

  • Protein är musklernas huvudsakliga byggsten. Därför är det viktigt vid träning att få i sig tillräckligt med protein. Detta beror på att omsättningen av protein ökar i musklerna vid fysisk träning. Vid en lågkalorikost finns risken att kroppen använder proteinet som energikälla vilket har en negativ inverkan på muskelmassan. Det finns proteinberikad hälsokost som rekommenderas för måttlig till hård träning. Dessa ska med fördel intas före eller strax efter träning för en optimal effekt. Generellt krävs ett högre proteinintag vid muskelbyggnad än endast konditionsträning. Livsmedelsverket uppger i sin databas att det är särskilt viktigt vid mycket hård träning att öka proteinintaget då detta leder till att nedbrytningen av muskler ökar.
  • Aminosyror är proteinets minsta beståndsdelar och är ett vanligt tillskott vid hård träning. Skillnaden är att aminosyror tas upp snabbare av kroppen och innehåller inga kalorier, vilket är fördelaktigt vid en strikt diet. De vanligaste kosttillskotten innehållande aminosyror är EAA och BCAA. EAA innehåller alla åtta essentiella aminosyror medan BCAA endast innehåller tre av dessa.
  • Vitaminer spelar en viktig roll vid träning då en brist lätt leder till försämrad prestationsförmåga. Detta beror på att kroppen inte kan tillgodogöra sig nödvändig energi utan vitaminer. Generellt sett är det alltså lika viktigt med ett adekvat intag av vitaminer som proteiner. Särskilt B-vitaminer är bra att ha koll på eftersom de används för muskeluppbyggnad och energiomsättning. D-vitamin är viktigt för skelett och muskler. Även C- och E-vitamin som antioxidanter skyddar mot oxidativ stress som i annat fall kan leda till minskad ork.
  • Mineraler spelar en viktig roll vid träning och fysisk ansträngning. Järn är nödvändigt för blodets syretransporter, vilket är väsentligt för normal muskelfunktion. I en aktiv kropp förloras dessutom järn genom urin och svett vilket vid hård träning kan leda till järnbrist. Särskilt viktigt är det för tränande kvinnor i fertil ålder att få i sig tillräckligt med järn. Magnesium bidrar till normal muskelfunktion och energiomsättning. Zink är viktigt för muskeltillväxten och särskilt vid hård träning kan det vara bra med tillskott. Koppar, selen och mangan är mineraler rika på antioxidanter vilket hjälper kroppen att återhämta sig efter träning.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *