Fettlösliga vitaminer

A-vitamin är starkt förknippad med förmågan att bibehålla optimal synförmåga, samt normal funktion hos hud och slemhinnor. Denna vitamin är också viktig för ett funktionellt immunsystem och celldelningen. Animaliska livsmedel såsom fisk, ägg och mjölk innehåller generösa mängder A-vitamin. Främst i morötter, sötpotatis och andra rotfrukter finner vi betakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen vid behov. Överskott av A-vitamin kan enligt livsmedelsverket vara skadligt, i synnerhet för gravida då detta kan leda till fosterskador.

D-vitamin går att få i sig via kosten eller genom att vistas i direkt solljus vilket möjliggör för kroppen att själv bilda vitaminet. I Sverige är D-vitaminbrist relativt vanligt förekommande till följd av det mörka vinterhalvåret. Därför rekommenderas ofta tillskott under denna tidsperiod för personer med tendenser till så kallad vinterdepression. Förutom att bidra till normal muskelfunktion spelar vitaminet en viktig roll i kroppens upptag av kalcium och fosfor. Brist på D-vitamin kan leda till skelettsjukdomar, särskilt hos äldre och små barn.

E-vitamin är en antioxidant, vilket innebär att den skyddar våra vävnader och fördröjer delvis kroppens åldrande. Bra källor till vitaminet är vegetabiliska oljor, vetegroddar, färgrika frukter, gröna bladväxter och fullkornsprodukter. E-vitamin har dessutom en konserverande effekt vilket gör att den ofta används som naturlig tillsats vid bevarandet av livsmedel. Brist på E-vitamin är ytterst ovanligt hos friska personer och vid intag av naturligt e-vitamin är överdos sällsynt.

K-vitamin är nödvändig för blodets koagulering och god bentäthet. Höga halter av vitaminet finns i bladgrönsaker, kål och vissa vegetabiliska oljor. Måttlig halt finns även i mejeriprodukter, kött och ägg. Brist är ovanligt och det finns inget som tyder på att ett högt intag via kosten ger negativa hälsoeffekter.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *